Vet inte om jag missförsår dig rätt, men: du kan jobba med flera flikar/sidor samtidigt.
Öppna en tom bok och lek.
Om du har 3 flikar (Bok1-Bok3) så kan du markera "Flikrubriken" längs ner på sidan (där det står Bok1). Om du håller nere [Shift] och klickar på Bok3 så kommer alla tre böcker att bli markerade ([Ctrl] för att välja enstaka flikar som inte ligger i ordning). Testa att skriva in lite nonsens och några formler .
Du kan även infoga rader etc
Om du har markerat alla flikar i boken så lämnar du "flerbladsläget" genom att klicka på ett icke aktivt blad. Om du bara har markerat några av bladen så klickar du på någon av flikarna som inte är valda (rätt förvirrande innan man fattar systemet).
Det här kan du naturligtvis använda för att ändra befintliga blad också. Se bara till att vara paranoid. Du vill inte skriva över saker av misstag.
Hmmm, google
https://support.office.com/sv-se/article/Föra-in-data-i-flera-kalkylblad-samtidigt-6223d385-4c75-4dff-9881-67d17972a6c9
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.327402/excel-2007-sa-matar-du-in-information-i-flera-kalkylblad-samtidigt