Hej.
Jag håller på att göra en hushållsbudget.
Den är ganska stor och invecklad med 10 kategorier som sen har underkategorier.
Ex: Hushåll (A1) --> Hyra (A2), EL (A3), Internet (A4) osv..
Varje underkategori har: El (A3) --> insättning/uttag (B3) utgift (C3) och buffert (D3).
Detta har jag gjort för att kunna spara till saker och för att kunna ha en buffert om något händer.
Hur gör jag då så att buffert (cell 3) ökar/minskar med det belopp som är i in/ut (cell 1) Samt att utgiften justeras om jag tar från buffertkontot?
Exempel månad 1:
Möbler, Jag sätter in 200kr extra (cell 1), har 500kr i utgifter för köp av matta (cell 2) och buffertkontot (cell 3) har nu 2200kr (hade sedan tidigare 2000kr). Utgifter denna månaden för möbler blir således 700kr på lönen och möbler bli följande:
In/ut utgifter Buffert
200 500 2200
Exempel Månad 2 (nytt blad, samma layout):
Möbler, Jag köper ett fint bord som kostar 1500kr.
Jag väljer att betala 300kr med lönen som jag manuellt skriver på utgifter (cell 2). Sen skriver jag manuellt -1200 på in/ut (cell 1).
När det är ett negativt tal på in/ut (cell 1) då vill jag att detta tal läggs till positivt i utgifter (cell 2). Samt att Bufferten (cell 3) är lika med 1000kr (då jag tog ut -1200kr). Dett blir således så här på möbler:
In/ut utgifter Buffert
-1200 =300-(Cell 1 om cellen är negativ) 1200
Om detta inte går, så är alternativet att jag skriver in manuellt kvarvarande 1200kr i utgifter (cell 2), men vill ändå att bufferten justeras automatiskt beroende på belopper på in/ut (cell 1) samt att kvarvarande belopp följer med till nästa månad.
Förstår att det är krångligt men hoppas ni förstår