Antag att Du vill hämta data från
Fil1.xlsx, Blad1.
I kolumn A står ett IDnr och i kolumnB det du vill hämta.
I fi2 så finns ID-nummer i Kolumn A. Det börjar på rad2
- Öppna båda filerna.
- ställ dig i Fil2, cell B2 (eller vilken cell du villl på rad 2, utom A2)
- Skriv in/kopiera in någon av följande formler.
=LETARAD(A2;[Fil2.xlsx]Blad1!$A:$B;2;FALSKT)
=INDEX([Fil2.xlsx]Blad1!$B:$B;PASSA(A2;[Fil2.xlsx]Blad1!$A:$A;0))
=XLETAUPP(A2;[Fil2.xlsx]Blad1!$A:$A;[Fil2.xlsx]Blad1!$B:$B;"";0;1)
Kopiera ner så långt det behövs
Den sista formeln är enklast att använda samtidigt som den är kraftfull. Men den kräver att du har en relativt ny excel. Se länk för beskrivning
https://support.microsoft.com/sv-se/o...