Det finns ingen formel som räknar ut arbetade timmar i kolumn G. Det verkar som om du förväntas fylla i antal timmar själv.
Den enda formel som finns ligger i C4. Den summerar de manuella timmarna i G kolumnen (decimalvärden, en etta=en timme). Men sen visas det med tidsformat (1= ett dygn, en timme=1/24)). Det går naturligtvis åt skogen.
Om du vill använda boken som den ser ut nu (summera G-kolumnen i cell C4) så är den enklaste lösningen att ändra formatet i C4 till decimaltal. exempelvis genom att trycka Ctrl+0
Alternativt, använd excels inbyggda tidsformat. dvs 18:30 istället för 18,5
- ta bort de tal som står i G-kolumnen (eftersom 7,5 summeras som 7,5 dygn, inte 7,5 timmar)
- Markera hela kolumn G och ändra till tidsformat (Ctrl+3, eller högerklicka och välj formatera celler, tid)
- Ändra formatet i cell C4 så att det kan summera mer än 24 timmar (högerklicka->formatera celler->anpassad. Skriv in [tt]:mm (obs klamrarna, om du bara skriver tt:mm så börjar excel om så fort du jobbat mer än 24 timmar. Och det blir du inte rik av)
Om du skriver in tider i g kolumnen i formatet 6:30 så blir summan i C4 rätt
Om du vill att radens summa (G kolumnen) skall räknas ut automatiskt så måste du ha en formel där också. Skriv in det här i cell G6
=(F6-C6)-(E6-D6)
Kopiera ner till G37
Nu bör summan i C4 ädnras så fort du skriver in start och sluttid
OBS!!! funkar inte om du jobbar över midnatt
*********om du vill ha det riktigt användbart så skulle jag gå ett steg till.
Markera tabellen från B5 till G36 och gå till INFOGA->tabell, klicka i "tabellen har rubriker" OK
Ställ dig i G6 och kopiera in formeln:
=([@[Tid ut]]-[@[Tid in]])-([@[Lunch, slut]]-[@[Lunch, start]])
Sen ändrar du formeln i C3 till
=SUMMA(Tabell3[Arbetade timmar])
Det kanske ser krångligt ut, men nu kan du lägga på arbetsdagar utan problem.